در روایات ظهور، به نهضت و حركت شخصی به نام خراسانی برمیخوریم كه از ناحیة شرق به یاری امام زمان(ع) برمیخیزد و سپاه وی فرماندهای دارد. حال پرسش این است كه پرچمدار و فرماندة سپاه خراسانی كیست؛ در پاسخ باید بگوییم كه خروج سفیانی در برخی روایات، از نشانههای ظهور خوانده شده است؛ در همان سالی كه سفیانی قیام میكند، سیّد خراسانی از سمت مشرق قیام كرده، به سمت كوفه میرود. در روایات، این شخص به خوبی معرفی نشده؛ ولی ظاهراً پرچمدار حق است كه برای مبارزه با ظلم قیام میكند.
نویسندة كتاب «عصر ظهور» در این رابطه مینویسند: «اندكی پیش از ظهور حضرت مهدی(ع) در میان ایرانیان شخصی با عنوان سیّد خراسانی ظاهر شده كه رهبری سیاسی مردم را به عهده میگیرد. شعیب بن صالح نیز پرچمداری را عهدهدار میشود. ایرانیان تحت رهبری این دو تن، نقش مهمّی را در حركت ظهور آن حضرت ایفا میكنند. سیّد خراسانی و شعیب، جنگ را در مرزهای ایران، تركیه و عراق هدایت میكنند و نیروهای مستقر در شام، خود را به پیش رانده و در همان زمان، از دو جناح عراق و شام آمادة پیشروی بزرگ به سوی فلسطین و قدس میشوند».1
پرچم خراسانی
از سخنان معصومان(ع) به دست میآید كه پرچمهای متعدّدی از شرق یعنی بلاد شرقی ایران تا سرحدّ چین قیام میكنند كه ظاهراً محلّ اجتماع آنها خراسان است و خراسانی نیز كه پرچم مستقلّی دارد با كمك آنان، حركت خود را آغاز مینماید، پرچم خراسانی مهمترین آن پرچمهاست. و به این اعتبار از همة آنها به رایات شرقی تعبیر شده كه دارای پرچمهای سیاه هستند.
نكتة دیگر اینكه در روایات به سه پرچم از خراسان اشاره شده است كه در سه مرتبه قیام میكنند كه دو مورد از آنها تحقّق یافته؛ یكی «بیرقهای سیاه ابومسلم خراسانی» كه برای تشكیل دولت بنیالعبّاس بوده است و دوم «پرچم مغول» كه از ناحیة خراسان آمد و دولت بنیالعبّاس را بر هم زد، لیكن پرچم سوم باقی مانده و اوست كه متصّل به ظهور امام زمان ـ ارواحنا فداه ـ خواهد بود و با سفیانی خواهد جنگید. حضرت باقر(ع) فرمودند: «آنگاه كه لشكر سفیانی در كوفه مشغول قتل و غارت باشند، بیرقهایی از طرف خراسان برسند كه منزلها را به سرعت طی كنند و با ایشان، چند نفر از اصحاب قائم ـ ارواحنا فداه ـ باشد».
رسول خدا(ص) در روایتی اینگونه فرمودند: «خداوند برای ما اهل بیت آخرت را بر دنیا برگزیده است. همانا پس از من دودمانم آواره و مطرود واقع خواهند شد؛ تا آنگاه كه پرچمهای سیاه از سوی مشرق پدیدار شود. پس آنان حق را طلب كنند لیكن به ایشان داده نشود، پس میرزمند و پیروز میشوند پس هر كس از شما و نسل شما ایشان را درك كرد باید خود را به آنان رساند اگرچه بر روی یخها بخزد آنان امر را به مردی از خاندان من میسپارند كه زمین را از عدل و داد لبریز میسازد پس از آنكه از ظلم و جور مالامال شود.
براساس روایاتی كه در منابع حدیثی شیعه (مانند «غیبت» نعمانی و طوسی) در خصوص این شخص وارد شده است، احتمال دارد بتوان خراسانی را یاور خراسانیان، رهبر آنان و فرماندة لشكر خراسان تفسیر كرد. گاهی نیز از او تحت عنوان هاشمی یاد شده است. با این حال در روایات، از پرچمدار سپاه ایران سخن به میان آمده و آن شعیب بن صالح است.
امیرمؤمنان(ع) میفرمایند: «سفیانی و صاحبان پرچمهای سیاه با یكدیگر روبرو میشوند (احتمالاً سپاه سیّد خراسانی یا سیّد هاشمی)؛ در حالی كه میان آنان جوانی از بنیهاشم است كه در كف دست چپ او، خال سیاهی است و در پیشاپیش لشكریان او، شخصی از قبیلة بنی تمیم به نام شعیب بن صالح قرار دارد».2
در روایات از عمّار یاسر نقل شده كه: «شعیب بن صالح، پرچمدار حضرت مهدی(ع) است».3 در منابع اهل سنّت نیز آمده است: «فرماندة لشكریان پیشرو حضرت مهدی(ع) مردی از قبیلة بنی تمیم است كه محاسن كمی دارد و او را شعیب بن صالح نامند».4
و نیز: «از خراسان سپاهی حركت میكند كه كمربندهای سیاه و پیراهن سفید پوشیدهاند، جزو پیشقراولان سپاه، فرماندهای است به نام شعیب بن صالح... آنان سپاهیان سفیانی را شكست داده، گریزان میكنند و در بیتالمقدّس فرود میآیند و زمینة ظهور حضرت مهدی(ع) را پایهریزی میكنند».5
به هر حال وجود سیّد خراسانی را بپذیریم یا نه و اینكه او رهبر سپاهیان ایران است، در روایات از شعیب بن صالح تحت عنوان پرچمدار و پیشقراول سپاه ایران و از زمینهسازان حكومت جهانی حضرت مهدی(ع)، سخن به میان آمده است كه احتمالاً مورد سؤال شما نیز همین شخص است.
شعیب بن صالح
شعیب بن صالح جوانی است گندمگون، لاغر، با ریش كمپشت، صاحب بصیرت و یقین از اهالی ری كه اندكی پیش از ظهور حضرت در میان ایرانیان، ظاهر شده و نقش رهبر نظامی را در حركت ظهور آن حضرت، ایفا میكند. او مردی است شكستناپذیر، اگر كوه در مقابلش بایستد آن را منهدم كرده و عبور میكند.
برخی روایات وی را اهل سمرقند ـ كه هماكنون در اشغال شوروی است ـ میداند، امّا بیشتر روایات میگوید كه او اهل ری است و با قبیلة بنیتمیم نسبتی دارد و اینكه از یكی از بخشهای بنیتمیم ـ به نام محروم ـ میباشد و اینكه وی غلامی از بنیتمیم است.6 روایتی كه میگوید فاصلة میان خروج شعیب و سپردن زمام امور را به مهدی(ع) 72 ماه است را میتوان حكم به صحّت آن نمود كه در این صورت، ظاهر شدن خراسانی و شعیب، شش سال قبل از ظهور حضرت مهدی(ع) خواهد بود.7
برای مطالعه در این زمینه میتوانید به منابع زیر رجوع كنید:
1. چشماندازی به حكومت مهدی، نوشتة نجمالدّین خراسانی،
2. تحلیل تاریخی نشانههای ظهور، نوشتة مصطفی صادقی.
آخرین ارسال های انجمن
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
اخلاق و رفتار امام حسين (ع ) | 0 | 227 | reza |
حضرت رقیه خاتون | 0 | 149 | reza |
ماهیّت قیام حسینی | 0 | 128 | reza |
قيام حسيني | 0 | 125 | reza |
امام حسين (ع ) در زمان معاويه | 0 | 145 | reza |